1984—94: İlk Sahneye Çıkış ve Zorluklar
Amcası Hussain'in asistanlığını yapmakla birlikte, Khan Pune'da Hindistan Film ve Televizyon Enstitüsü (FTII) öğrencileri tarafından yönetilen belgesel filmlerinde rol aldı. Bu filmlerdeki rolü ile yönetmen Ketan Mehta'nın dikkatini çekti ve düşük bütçeli bir deneme filmi olan Holi (1984) için teklif aldı. Genç ve kalabalık bir oyuncu kadrosuna sahip olan Holi, Mahesh Elkunchwar'ın bir oyununu ve Hindistan'da okullarda üst sınıfların yeni gelenlere eziyetleriyle (Ragging in India) başa çıkma yollarını konu alır.New york Times filmi bir "amatör oyuncular tarafından terbiye çerçevesinde ve verimli bir şekilde oynanan" bir "melodram" şeklinde yazmıştır. Khan'ın kabadayı bir kolej öğrencisi olarak önemsiz bir rol aldığı film CNN-IBN tarafından başarısız bir yapım olarak tanımlanmıştır. Holi geniş izleyici kitlesinin beğenisini toplayamayacak ancak Khan Nasir Hussain ve oğlu Mansoor'un yönetmenliğini yapacağı Qayamat Se Qayamat Tak (Kıyametin Kıyameti) (1988) filmi için Juhi Chawla ile başrol oyunculuğu sözleşmesini imzalayacaktı. Khan'ın komşunun erdemli ve yakışıklı oğlu Raj rölünü canlandıracağı film Shakespeare'in Romeo ve Juliet trajedisine benzer şekilde ailelerin karşı çıktığı karşılıksız bir aşkın hikayesiydi. Qayamat Se Qayamat Tak (Kıyametin Kıyameti) Khan ve Chawla'nın yıldız olma yolundaki ana ticari başarısını kanıtladı. Film, Khan'ın En İyi Erkek Oyuncu Ödülü dahil yedi Film Fare Ödülü kazanmıştır. Bollywood Hungama portalinde "çığır açan ve trend yaratan" olarak tanımlanan film Hint Sinemasında kült film statüsü elde etmiştir.
Aditya Bhattacharya'nın 1989'da gösterime giren cinayet ve korku filmi Raakh(Küller) Qayamat Se Qayamat Tak filminden daha önce yapılmıştır. Film bir genç adamanın eski (Supriya Pathak tarafından canlandırılan) kız arkadaşından intikam almak için ona tecavüz etmesini konu alır. Gişe başarısı düşük olmasına rağmen film eleştirmenlerin beğenisini toplamıştır. Khan Qayamat Se Qayamat Tak ve Raakh filmlerindeki preformansıyla Ulusal Film Ödüllerinde Juri Özel / Özel Mansiyon Ödülünü kazanmıştır. Sonraki yıl ticari başarısızlık olan Love Love Love (Gençler Severse) filminde Chawla ile bir araya geldiler.
1990 yılına gelindiğinde Khan'ın beş filmi gösterime girmişti. Bir spor filmi olan Awwal Number (Bir Numara), mitolojik korku filmi Tum Mere Ho ( Sen Benimsin), aşk fimi Deewana Mujh Sa Nahin (Kahır) ve sosyal dram filmi Jawani Zindabad 'da herhangi bir ödül alamamıştır. Ancak Indra Kumar'ın yönettiği romantik dram filmi Dil (Kalp) ise büyük bir başarıdır. Ailelerin karşı çıktığı bir gençlik aşkını konu alan Dil gençler arasında çok popüler olmakla bitlikte Hint filmleri arasında yılın en çok gişe yapan filmi olmuştur. Onun bu başarısı Pooja Bhatt ile rol aldığı 1934 yapımı bir Hollywood filmi olan It Happened One Night 'ın yeniden çevrilmiş versiyonu olan ve gişe rekoru kıran romantik komedi Dil Hai Ke Manta Nahin (Kalp Anlamaz)(1991) filminde devam etmiştir.
Bundan sonra 80'lerin sonu ve 90'ların başından bir kaç filmde daha rol aldı; Jo Jeeta Wohi Sikandar (Kral İskender Hep Kazanır) (1992), senaryosunu yazdığı Hum Hain Rahi Pyar Ke (Aşk Yolunun Gezegenleri) (1993) ve Rangeela (Rengarenk) (1995). Bu filmlerin çoğu eleştirmenlerden tam not aldı ve ticari olarak başarı sağladı. Salman Khan'ın yardımcı oyuncu olarak rol aldığı Andaz Apna Apna (Herkesin Bir Tarzı Vardır) (1994) filmi başta eleştirmenler tarafından beğenilmese de yıllar geçtikçe kült filmler arasına girmiştir.
1995-01: Oyunculuk Kariyerinde Başarılı Yıllar ve Durağan Dönemi
Khan yılda bir veya iki filmde rol almaya devam ederek ve kabul görmüş Hint sinema aktörleri arasında sıra dışı bir karakter olmuştur. Dharmesh Darshan'ın yönettiği ve Karisma Kapoor ile baş rolü paylaştığı gişe rekorları kıran Raja Hindustani 1996 yılında gösterime girmişti. Yedi dalda aday gösterilen film ona ilk kez Filmfare En İyi Erkek Oyuncu ödülünü kazandırmış ve 1990'ların Hint filmleri arasında en yüksek gişe hasılatına sahip olmasının yanında yılın en beğenilen filmi olmuştu. Khan'ın kariyeri bu başarı sonrasında durağan bir döneme girmiş ve takip eden birkaç yıl çoğu filmde kısmen başarı sağlamıştı. 1997 yılında Ajay Devgn, Kajol ve John Mathew ile başarolü paylaştığı Ishq filmi ile iyi bir gişe yapmıştı. Bir sonraki yıl Khan, geri planda şarkıları da seslendirdiği Ghulam filmi ile kısmen başarı sağladı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder